guest post από τον Ελευθέριο Κοσμά

Spider web

photo by josef.stuefer

Υπάρχουν πολλοί “μύθοι και πραγματικότητες” γύρω από το SEO ή Search Engine Optimιzation (βελτιστοποίηση για τις μηχανές αναζήτησης). Έχω κατά καιρούς ακούσει εξωφρενικούς ισχυρισμούς από διάφορες εταιρείες που ασχολούνται με το Ελληνικό Web (και όχι μόνο). Μια από τις πλέον εξωφρενικές είναι το περίφημο “μην χρησιμοποιείς ανοιχτού κώδικα CMS γιατί δεν είναι τόσο καλό στο SEO… αφού όλοι το χρησιμοποιούν”.

Δεν είναι όμως ακριβώς έτσι τα πράγματα. Βλέπετε πρέπει να προσδιορίσουμε τι στην ευχή είναι το Search Engine Optimization. Σύμφωνα με την επικρατούσα άποψη SEO ονομάζεται η βελτίωση ενός site ή μιας σελίδας στο Internet ώστε να βελτιώνεται η προβολή της μέσω οργανικών (μη πληρωμένων) αποτελεσμάτων στις μηχανές αναζήτησης (βλέπε: Google, Bing, κτλ κτλ). Οι αλγόριθμοι που χρησιμοποιούν οι μηχανές αναζήτησης είναι αρκετά περίπλοκοι και το τελικό αποτέλεσμα επηρεάζεται από πάρα πολλές μεταβλητές που είναι δύσκολο να αλλάξει κανείς.

Για να γίνει αυτό πολύ συχνά χρειάζεται πρώτον να μπορεί ο crawler (το αυτόματο πρόγραμμα ελέγχου ιστοσελίδων που διατηρούν οι μηχανές αναζήτησης) όχι μόνο να βρει την ιστοσελίδα σας στο internet αλλά να μπορεί και να “διαβάσει” το περιεχόμενο της και να του δώσει “σημασία” (αυτό που λέμε semantics στο χωριό μου). Ανεξάρτητα λοιπόν από το αν μια ιστοσελίδα προβάλλεται μέσω ανοιχτού ή κλειστού CMS αυτό που έχει σημασία είναι να ακολουθούνται από την ιστοσελίδα αυτή τα καθιερωμένα στάνταρς. Από εκεί και πέρα πολύ συχνά μπαίνουν και ειδικά tags που δίνουν στοιχεία για το περιεχόμενο της σελίδας “πχ στο άρθρο αυτό το open source είναι ένα λογικό tag”. Επίσης πλέον παίζουν ρόλο στοιχεία όπως τα link που έχει μια ιστοσελίδα (πχ αν η ιστοσελίδα σας κάνει link σε κάποιο site που φιλοξενεί malware ή spam οι μηχανές αναζήτησης θα το υπολογίσουν ως αρνητικό στοιχείο).

Θα μου πείτε φυσικά και αν βάλω ένα κλειστού κώδικα CMS θα έχω κάποιο μειονέκτημα όσο αφορά το SEO. Όχι δεν μπορώ να πω κάτι τέτοιο. Σίγουρα υπάρχουν αρκετά αξιόλογο κλειστού κώδικα CMS που ακολουθούν πιστά την HTML και παρέχουν την δυνατότητα στο χρήστη τους να κάνει SEO. Από την άλλη όμως τα περισσότερα (αν όχι όλα) τα ανοιχτού κώδικα CMS έχουν ολοκληρωμένα συστήματα SEO ενσωματωμένα ή ενσωματώσιμα ως πρόσθετα. Παράλληλα υπάρχουν συστήματα που πραγματικά επιβάλουν δρακόντια μέτρα ελέγχου του spam ειδικά όταν στο CMS σας δίνετε την δυνατότητα στους επισκέπτες να σχολιάσουν ή να προσθέσουν περιεχόμενο.

Πολλοί θα πουν ότι κάποιο CMS έχει κάποιο “μυστικό” που εξασφαλίζει την εγγυημένα υψηλές επιδόσεις στις μηχανές αναζήτησης. Ίσως αυτό ίσχυε στην εποχή που ο κόσμος θεωρούσε την JumpStation τρομερή μηχανή αναζήτησης (γύρω στο 1994). Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει δραστικά. Οι μηχανές αναζήτησης εντοπίζουν τις προσπάθειες να “παίξει” κάποιος με το σύστημα. Η δουλειά του υπεύθυνου για SEO ενός site είτε είναι ένας από τους διαχειριστές του (όπως κάνω εγώ στο προσωπικό μου site) είτε ενός επαγγελματία search engine οptimizer (υπάρχουν και τέτοιοι και κάποιοι από αυτούς κάνουν εξαιρετικά επαγγελματική δουλειά) διευκολύνεται δραματικά από ένα ανοιχτού κώδικα CMS. Ειδικά όμως αν δεν πρόκειται για επαγγελματία search engine optimizer αλλά για κάποιον που κάνει “και αυτή την δουλειά” τότε ένα ανοιχτού κώδικα CMS σου λύνει τα χέρια γιατί κακά τα ψέματα στο διαδίκτυο (αλλά και στα εξειδικευμένα βιβλιοπωλεία) υπάρχουν εξαιρετικά κείμενα για το πως μπορεί κάποιος να βελτιώσει τις επιδόσεις του στο τομέα αυτό εξειδικευμένα για το CMS που χρησιμοποιεί.

Από την άλλη όταν ένας επαγγελματίας του SEO έχει να δουλέψει με ένα περιβάλλον CMS που γνωρίζει είναι σαφώς πιθανότερο να μπορεί να παρέχει μια πιο ολοκληρωμένη λύση (ακόμη και να γράψει για λογαριασμό σας ειδικά plugin για το CMS σας ώστε να γίνεται η δουλεία του αποδοτικότερα). Μπορεί λοιπόν να μην υπάρχει μια “μαγική” λύση αλλά κατά την γνώμη μου η λύση του ανοιχτού κώδικα CMS είναι πολύ περισσότερο αποδοτική. Βέβαια αν οι ανάγκες σας χρειάζονται οπωσδήποτε κάποια κλειστού κώδικα λύση προσπαθήστε να βρείτε μια λύση που ακολουθεί όσο το δυνατόν περισσότερα web standards και έχει ενσωματωμένες λειτουργίες SEO.