Το Σάββατο που μας πέρασε παραβρέθηκα στην πολύ καλή εκδήλωση για το drupalDrupalCamp“. Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι για εμένα που δεν είμαι developer ήταν το SEO & Drupal όπου έμαθα ποια είναι τα καλύτερα modules για drupal seo.

Σε αυτά θα αναφερθώ ίσως σε άλλο άρθρο όμως αυτό που μου έκανε εντύπωση ήταν αυτό που ειπώθηκε από κάποιους στο κοινό που μάλλον ασχολούνται με το SEO πως η google για να κερδίσει περισσότερα από το google adwords “ρίχνει” την κατάταξη στα οργανικά αποτελέσματα στους πελάτες της που τρέχουν καμπάνιες adwords. Όταν το άκουσα δεν ήθελα να μιλήσω αφού αυτό που με ενδιέφερε ήταν κυρίως η παρουσίαση και όχι να το παίξω “έξυπνος” στους συναδέλφους. Καταρχήν να ξεκαθαρίσω πως δεν πιστεύω σε καμιά θεωρία συνωμοσίας για το google search, για αυτό συνεχίζω να την χρησιμοποιώ σαν μηχανή αναζήτησης. Δηλαδή δεν θεωρώ πως η google “πειράζει” τα αποτελέσματα για να “κερδίσει” παραπάνω ή για να βοηθήσει κάποιον “πελάτη” της. Αυτό όμως δε σημαίνει πως δεν πιστεύω και τον συνάδελφο που υποστήριξε πως όταν έτρεχε adwords κατέβηκε η κατάταξη στον πελάτη του.

Για να εξηγήσω όμως τι πιστεύω συμβαίνει πραγματικά θα ήθελα να εξηγήσω έναν από τους είναι από τους πιο βασικούς παράγοντες που επηρρεάζουν το SEO, το CTR (click through rate). Δηλαδή πόσες φορές έκαναν κλικ στο link μας με σχέση τις φορές που εμφανιστήκε στην συγκεκριμένη αναζήτηση. Αυτό σημαίνει πως όποιο link δέχεται τα περισσότερα clicks όταν εμφανίζεται στις αναζητήσεις, το google το θεωρεί “πιο σχετικό” με την αναζήτηση και το εμφανίζει ψηλά. Αν το link μας δεν δέχεται κλικ θεωρεί πως μάλλον είναι άσχετο με την αναζήτηση και το κατεβάζει στην κατάταξη και άρα το κατεβάζει. (φυσικά εδώ υπάρχουν και άλλοι παράγοντες, όπως αν ο χρήστης κάνει κλικ στο link και επιστρέφει απευθείας στην αναζήτηση αλλά ας κρατήσουμε τους παράγοντες αυτούς όμοιους για τα link της αναζήτησης που μας ενδιαφέρει)

Άρα αν μια ιστοσελίδα “κυριαρχεί” σε μια αναζήτηση σε οργανικά και πληρωμένα αποτελέσματα είναι λογικό πως επειδή τα διαφημιζόμενα εμφανίζονται ψηλότερα και πολλοί, καν δεν τα ξεχωρίζουν (ειδικά σε υπολογιστές με χαμηλό contrast), είναι λογικό πως τα διαφημιζόμενα θα πάρουν περισσότερα κλικ εις βάρος των οργανικών για την ίδια ακριβώς σελίδα. Άρα το οργανικό αποτέλεσμα της αναζήτησης θα χάνει σε CTR και πιθανότατα θα το ξεπεράσουν κάποια άλλα. Άρα θα λέγαμε πως υπάρχει ένας κανιβαλισμός των κλικ που λαμβάνουμε από τις μηχανές αναζήτησης. Δηλαδή στην πραγματικότητα τα πληρωμένα κλικ “τρώνε” κλίκ από τα οργανικά μας αποτελέσματα και μπορεί να μας κοστίσουν και στην κατατάξη. Άρα αυτό που αναφέρθηκε στο drupalcamp ήταν κατά το ήμισυ αληθές. Ήταν αληθές στο σημείο πως τα adwords μπορεί να “πληγώσουν” την SEO καμπάνια μας αλλά όχι πως η google το κάνει για να βγάλει περισσότερα λεφτά αλλά μάλλον από κενό.

Και ύστερα από αυτή την διατύπωση του ερωτήματος, “Δηλαδή να μην τρέχω adwords όπου εμφανίζομαι ψηλά;”, η απάντηση μου μάλλον είναι εξαρτάται…